The likes of popular Egyptian

The likes of popular Egyptian

The likes of popular Egyptian

امثال شعبية مصرية

The likes of popular Egyptian 2

The likes of popular Egyptian

اعمى ويقول شوفت بعينى

عدوك العاقل ولا حبيبك العبيط

ولا ترقع فى الدايب ولا تعتب على العايب
مسيرك ياملوخية تيجى تحت المخرطة

خليك فى حالك يرتاح بالك

على رأى المثل، حسدوا الغجر على ضل الشجر
اللى يربط فى رقبته حبل، ألف من يسحبه

القرش الابيضى ينفع فى اليوم الاسود

خالتى وخالتك واتفرقوا الخالات

أمسح مكياج صاحبتك تلاقى ، سيد ابن عمتك

صاحب أبوك صاحبك، وفى الجلسة يخلى لك مكان

عدوك العاقل، ولاحبيبك العبيط

العيلة اللى مفيهاش صايع حقها ضايع

قالوا الجمل طلع النخلة، قولنا أدى الجمل وأدى النخلة

مسيرك ياملوخية تيجى تحت المخرطة

ضربوا الأعور على عينه قالك خربانه خربانه

بلاش تعمل شيخ على صاحب البار اللى كنت بتسكر عنده

الرجولة فى الوريد مش بالجيم والحديد

قرد يسلينى ولا غزال يغمنى

كل اللى يعجبك والبس اللى يعجب الناس

يانحلة لاتقرصينى ولاعاوز منك عسل

اقول له طور، يقول احلبوه

خالتى وخالتك واتفرقوا الخالات

ياما جاب الغراب لأمه
عتاب الندل اجتنابه
ولا ترقع فى الدايب ولا تعتب على العايب
وجع ساعة ولا كل ساعة
متخفش من الهبله خاف خاف من خلفتها
الشاطرة تغزل برجل حمار
متعرفش قيمة أمك غير لما تجرب مرات ابوك
ادلعى ياعوجة فى الليلة السودة
قالوا لفرعون أيه فرعنك، قال ملقتش حد يلمنى

اللى خدته القرعة تاخده ام شعر

عدس بترابه وكله بحسابه

قول له فى وشه ولا تغشه
ان كنتوا نسيتوا اللى جاره، هاتوا الدفاتر تنقرا

اللى ملهوش كبير يشتريلو كبير

قالوا جابوا الاقرع يسرح بنت السلطان

عشمونى بالحلق، خرمت انا ودانى

هى الدنيا ايه غير حلوين يتمنوا ومعفنين يتهنوا

ايش لم الشامى على المغربى

اللى ياكل حلوتها، يتحمل مرتها

الخسارة تعلم الشطارة

جالك الموت ياتارك الصلاة

لاقينى، ولا تغدينى

بنت الفارة حفارة
على قد لحافك مد رجليك

اللى اتلسع من الشوربة ينفخ فى الزبادى

اللي مايشوفش من الغربال يبقي أعمي

تبقي في بقك وتقسم لغيرك

اخطب لبنتك قبل ما تخطب لابنك
ان نام السبع ،شويه كــلاب يكلوه

عضه أسد ولا نظرة حسد

السواقه فن مش عن عن

يا مآمنه للرجال يا مآمنه للميه في الغربال
اكل ومرعى وقله صنعى
الباب اللي يجيلك منه الريح سده واستريح

The likes of popular Egyptian

أن كان لك صاحب، لاتعامله ولاتناسبه
متخافش من الهبلة، خاف من خلفته

اللى يحسب الحسابات، فى الهنا يبات

ان مال عليك الزمن، ميل على دراعك

WISDOM AND PROVERBS
حكم عن الحياة
حكم وامثال
حكم مصطفى الاغا
Scroll to Top